Formuła 1

Na temat Mistrzostw Świata Formuły 1 słyszał nawet największy ignorant sportowy. Są to coroczne regularne wyścigi samochodowe. Prowadzone są od roku 1950. Czasem nazywa się je także Grand Prix. Samochody, które biorą w nich udział to samochody wyścigowe o otwarty nadwoziu. Co ciekawe historia tych wyścigów zaczęła się w Europie, a dzisiaj ma zasięg globalny. Organizowane są w Europie, Ameryce Południowej, Ameryce Północnej, Afryce, Azji oraz Australii. Na każdy sezon składa się kilkanaście wyścigów. Obywają się one na specjalnie wydzielonych torach ulicznych i na specjalnie stworzonych do tego celu torach zamkniętych.

Montaż podłogi Warszawa
http://vipparkiet.pl/
Dobierzemy dla Ciebie podłogę idealną dla Twojego wnętrza.
Odwiedź nasz salon VIP Parkiet w Warszawie.

Lata 1950 – 1958 można uznać za początki wyścigów. Pierwszym mistrzem świata został wtedy Włoch, Giuseppe Farina, który należał do zespołu Alfa Romeo. Farina miał wtedy tylko 3 pkt przewagi nad argentyńskim partnerem z zespołu Juanem Manuelem Fangio. Zdobył on jednak tytuły w kilku kolejnych latach. Jego pasmo sukcesów przerwał dopiero Alebrto Ascariego z Ferrari, który stał się dwukrotnym mistrzem formuły 1. W formule 1 ten okres był zdominowany przez Alfę Romeo, Ferrari, Mercedesa i Maserati, cała ta czwórka zaczęła współzawodniczyć ze sobą jeszcze przed II wojną światową.

Lata 1959 – 1980 to czas zespołów garażowych w formule 1. Główną zmiana technologiczną w tym czasie było umieszczenie silnika za kierowcą. Pierwszym zespołem, który to wprowadził był Cooper. Australijczyk Jack Brabham udowodnił, że rozwiązanie to jest znacznie lepsze i tym samym wygrał kilka wyścigów. W sezonie 1961 właściwie wszystkie zespoły stosowały takie rozwiązanie.  Nowością, która została wprowadzona w 1962 był samochód ze skorupową karoserią, została stworzona ona z pomocą aluminiowej blachy. Wprowadził to Lotus.

W późniejszych latach została zapoczątkowana era silników z turbodoładowaniem. Osiągały one moc ponad 100 koni mechanicznych. Były to pojazdy o największej mocy, które kiedykolwiek uczestniczyły w tych wyścigach.  Lata 80. Stały się bardzo przełomowe dla formuły 1. Zaczęto stosować usprawnienia, które konstruowane były z myślą by zapewnić znacznie prostsze prowadzenie samochodu kierowcom. Do tych usprawnień można zaliczyć aktywne zawierzenie, automatycznie skrzynie biegów, sterowanie wszystkimi czterema koła i system kontroli trakcji. Co ciekawe inspiracją do tych usprawnień były często samochody uliczne. Od roku 1984 wyścigi Formuły 1 zostały zdominowane przez trzy wiodące zespoły: McLaren, Ferrari i Wiliams. Od tego czasu, tylko w siedmiu sezonach żaden z tych zespołów nie zdobył mistrzostwa. W sezonie 2007 walkę o mistrzostwo stoczyły właściwie dwa zespoły McLaren oraz Ferrari. Pierwszy z nich został jednak zdyskwalifikowany w klasyfikacjach konstruktorów z powodu afery szpiegowskiej.  W 2008 roku znaczenie miały zespoły Farrari, McLaren i BMW Sauber.

Duże zmiany pojawiły się w sezonie 2009, 2010 i 2011. Głównym kierunkiem zmian były wtedy ograniczenia spowodowane dociskiem generowanego przez kształt aerodynamicznego bolidu i próba wyrównania strat przez przywrócenie opon typu slick, które poprawiają docisk mechaniczny.

Formuła 1 na przestrzeni wielu lat przeszła wiele zmian. W najbliższych latach znowu pojawią się kolejne unowocześnienia, które dają możliwość osiągnięcia zespołom jeszcze lepszych wyników.

Podobne wpisy