Rajd Polski

Rajd Polski to rajd samochodowy, który zalicza się do rundy Mistrzostw Świata, wcześniej także zaliczano ją jako rundę m.in. do Mistrzostw Litwy oraz Mistrzostw Europy. Rajd Polski jest drugim po słynnym rajdzie Monte Carlo najstarszym rajdem samochodowym na świecie. W Polsce jest to największa oraz najbardziej prestiżowa impreza jeśli chodzi o imprezy sportowe. Zrzesza ona ludzi, którzy interesują się szybkimi samochodami i są uzależnienie od adrenaliny. Jak jednak zaczęła się cała przygoda z polskim rajdem?

Pierwsza edycja rajdu miała miejsce w 1921 roku. Wyznaczono wtedy trasę z Warszawy do Białowieży. Rajd ten wygrał Tomasz Heyne, który wtedy prowadził samochód marki Dodge. Co ciekawe z roku na rok obrana trasa była wydłużana i w roku 1925 wynosiła ona już 3798 km. Rajd Polski nie ma swojej corocznej ciągłości, ponieważ w latach 1926 oraz 1931- 1936 z powodów kryzysu gospodarczego nie było możliwości by się odbył. Z kolei w roku 1940 start został uniemożliwiony z powodu wybuchu II wojny światowej.

Dopiero w roku 1947 udało się ponownie wznowić jego edycję. I tak wyznaczono 2500 km trasę, która wiodła właściwie przez całą Polskę. W roku 1948 prezydent Bolesław Bierut zgodził się na objęcie patronatu. Niestety rajd polski nie spodobał się władzy komunistycznej i następna edycja zawodów odbyła się dopiero w 1954 roku.

Zawody zyskały nazwę Rajd Polski, dopiero w roku 1960, a zawody zostały nazwane rundą Mistrzostw Europy. W tamtym roku był to największy cykl mistrzowski na świecie. Od tamtej pory Rajd Polski zyskiwał coraz większą popularność. Stawał się stopniowo coraz bardziej prestiżowy, a jednocześnie coraz bardziej trudny. Rok 1973 okazał się przełomowym rokiem, ponieważ rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata. Niestety ale z powodu wygórowanych prędkości, które mogły osiągać samochody, a także licznych błędach organizacyjnych zawody udało się ukończyć tylko trzem załogą. Tym samym właśnie rajd na kolejne 36 lat stracił status rundy Mistrzostw Świata.

Liczne błędy sprawiły, że przeniesiono ją z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Zmiana miejsca obfitowała także w pozytywne zmiany. Rajd powoli zaczynał odzyskiwać swój prestiż. Zmienił się on także znacząco z powodu nowych zasad rozgrywania rajdów samochodowych. Zawody nie  odbyły się jeszcze tylko w latach 1981 – 1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego.

Z powodów kłopotów finansowych Automobilklub Dolnośląski przeniesiono Rajd Polski do Krakowa, jednak w 2000 roku powrócił on na Dolny Śląski. Bazą rajdu wtedy było Kłodzko, a odcinki specjalnie rozgrywano na asfaltowych drogach ziemi kłodzkiej.

W 2011 roku zdecydowano się na przeniesienie Rajdu Polski na drogi Mazur, bazą rajdu były Mikołajki. Zmiana ta miała sprawić, że rajd stanie się ponownie rundą Mistrzostw Świata. Co więcej był to bardzo dobry pomysł, ponieważ w latach 2006 – 2008 impreza miała status oficjalnego kandydata do tego cyklu. Udało się to osiągnąć i w latach 2010 – 2013 rajd polski był rundą Mistrzostw Polski i Mistrzostw Europy. W 2013 roku stał się nawet rundą w Mistrzostwach Listwy.

Podobne wpisy