Rajdowe Mistrzostwa Świata

Rajdowe samochodowe mistrzostwa świata  to coroczny cykl mistrzowski o tytuły rajdowego mistrza świata pilotów oraz jadowego mistrza świata konstruktorów. Rajd składa się z kilkunastu rund, które rozłożone są na trzydniowe rajdy rozgrywane na całym świecie.  By móc uczestniczyć w RMŚ obowiązkiem jest posiadanie międzynarodowej licencji radiowe.

Rajdowe mistrzostwa świata powstały na bazie znanych na świecie rajdów. Były one wcześniej eliminacjami do międzynarodowych mistrzostw konstruktorów, które rozgrywały się w latach 1970 – 1972. Pierwszym mistrzem świata został Alpine Renault. Dopiero w roku 1977 wprowadzono po raz pierwszy klasyfikację dla kierowców. Na początku jednak organizatorzy nie przyznawali tytułu mistrza świata.

W początkowych latach 80. XX wieku pojawiła się grupa B, która zastąpiła tylnonapędowe grupy 2 i grupy 4. Grupa B miała znacznie większą moc. Na początku rajdów jednak dopuszczone do jazdy były tylko samochody o napędzie na dwa koła. Dopiero w 1979 roku większość producentów zgodziła się na dopuszczenie napędu na cztery koła. Chociaż początkowo stwierdzili, że jest to zbyt skomplikowane konstrukcyjnie i takie rozwiązanie znacznie utrudnia im odniesienie sukcesu. Przełomem zmiany nastawienia było wygranie przez Audi testów w rajdach, w którym samochód odniósł bardzo duży sukces. Wtedy reszta producentów także wystartowała z napędem na cztery koła.

Niestety ale wielu rajdowców z udziałem samochodów grupy B, uległo tragicznym wypadkom. Dlatego też wraz z początkiem 1987 roku grupa ta została zlikwidowana. W 1986 roku zaczęła istnieć grupa A i to ona stała się podstawą grup dla zespołów walczących o tytuł mistrzowski.

W 1997 roku pojawiły się przepisy, które wprowadziły kategorię samochodów WRC. Kategoria ta miała za zastanie zastąpić grupę A.  Samochody, które ulegały specyfikacji WRC wymagają odpowiedniej regulacji, która została przygotowana przez FIA. Odnosi się to głównie do zakresu dozwolonych przeróbek w stosunku do drogowej wersji pojazdu. Bazą dla samochodu rajdowego jest właśnie samochód na co dzień jeżdżący po ulicach właściwie całego świata. Jedną z rzeczy, która jest regulowana to maksymalna moc silnika, która może wynosić maksymalnie do 300 km. Także masa pojazdu ma znaczenie, bo nie powinna przekroczy 1200 kg. Bardzo duży nacisk kładzie się także na bezpieczeństwo załogi, dlatego sprawdzane jest dokładnie w jaki sposób  jest samochód przygotowany o załogi.

Na rajdowych Mistrzostwach świata można się spotkać z podziałem na klasyfikację kierowców oraz klasyfikację konstruktorów. Klasyfikacji kierowców polega na uwzględnieniu liczby zdobytych punktów w czasie rajdu. Wprowadzona została w 1977 roku. Obecnie jednak punkty są przydzielane w taki sposób, że za zwycięstwo zawodnik otrzymuje 25 punktów, za drugą pozycję 18, za trzecią 15, za czwartą 12, za piątką 10, za szóstą 8, za siódmą 6, za 8 4, a za dziewiątą 2. Ostatnia pozycja jest punktowana 1 punktem. Z kolei klasyfikacja konstruktorów to kolejność zespołów w zależności od punktów zdobytych przez zawodników. Na początku organizowania Rajdowych Mistrzostw Świata była to jedyna prowadzona klasyfikacja, w lata 1973 – 1976. Punkty przyznawane są podobnie jak w klasyfikacji kierowców, jednak w tej klasyfikacji uwzględnione są jedynie dwie nominowane przed rajdem załogi z każdego zespołu.

Podobne wpisy